Legyen az archicentrum a kezdőlapom


Regisztrálok és feliratkozom az archicentrum hírlevelére

2020.07.14.

Keresés

Termékcsoportok

Ügyfeleink bemutatása

CAD csomópontok

CAD elemtár

GDL objektumok

Termékadatlapok

Segédprogramok

Alkalmazási útmutatók

Textúrák

Referenciaképek

Prospektusok

Árlisták


Akciók



  Belépés
Loginnév:
Jelszó:
 
Regisztráció
Elfelejtette jelszavát

Szolgáltatásaink

Tartalom hozzáadása

Link hozzáadása

Kapcsolat velünk

FAQ





Közbeszerzésen indulna?
Bízza profikra a papírmunka nehezét! Ajánlattevők teljes körű közbeszerzési képviselete: TriCSÓK Kft.
Problémamentes közbeszerzés!


   Hírek   Eseménynaptár   Linkek   Törvénytár   Intézmények   Pályázatok   Szoftverek   archicentrum




JD. Edwards bevezetés az Európai Építő Rt.-nél

Bemutatjuk - 2006-03-14 15:45:32


 cikk elküldése  |    cikk nyomtatása


Az Európai Építő Rt. belső erőforrásaira támaszkodva is könnyedén szervezte meg J.D. Edwards megoldásának implementálását különböző részegységeinél

Vállalat: Európai Építő Rt.
Iparági szektor: Építőipar
Megoldási terület: integrált vállalatirányítás
Oracle megoldás: JD Edwards
Technológiai partner: A.B. Con Kft.
Dátum: 2002

A hazai építőipar nagy múltú cége olyan integrált vállalatirányítási rendszer mellett döntött, mely amellett, hogy pontosabban nyomon követhetővé teszi folyamataikat, megnöveli az átláthatóságot, ezáltal könnyebb döntési pozícióba hozza a managementet, és az építőipar speciális kihívásainak is képes megfelelni. Ezen túlmenően könnyen implementálható, alacsony működési költségű rendszert kerestek: így esett a választás az Oracle J.D. Edwards rendszerére.

Háttér

A Európai Építő Részvénytársaság a korábbi állami vállalat privatizálásával került magántulajdonba. A volt Középületépítő Rt. alaptevékenysége komplex épületek megvalósítása, felújítása, átépítése. Ezt a feladathoz legjobban illeszkedő vállalkozási formában: fővállalkozásban, generálvállalkozásban, esetenként más hasonló partnerekkel együttműködve meghatározott célra létrehozott társvállalkozásban végezi. A cég jogelődjei révén több mint 50 éve a hazai magasépítő ipar meghatározó szereplője. A 2001 és 2003 közötti időszakban jelentős változások következtek be a cég felépítésében, működésében. A divíziók mindegyike, a funkcionális szervezetek pedig nagy része önálló gazdasági társasággá alakult, kiszervezésre került. Akkori szervezeti felépítésük szerint 8 termelő Kft., 10 szolgáltató Kft. és a törzsház alkotja a részvénytársaságot. A vállalat 2003-as éves árbevétele 10 és fél milliárd forint volt. Referenciáik között megtalálható a budapesti Szent István Bazilika felújítása, a Műcsarnok és a Szépművészeti Múzeum rekonstrukciója, a margitszigeti Hajós Alfréd uszoda felújítása csakúgy, mint a Budapesti Corvinus Egyetem felújítása, illetve országszerte városi kórházak és székházak felújítása.

A múlt

Az Európai Építő Rt.-nél is kialakult a hazai építőiparra jellemző helyzet, melyben valamely egyszerű ügyviteli szoftvert használnak könyvelési, számlázási igényeik kiszolgálására, míg a projektek előkészítése, követése irodai szoftverekkel és papír alapon történik. Ebből fakadóan általános probléma volt, hogy a vezetés nem volt megfelelően informálva a projektek állásáról, és az információk rendszeresen késve jutottak el a managementhez. A projektekhez kapcsolódó analitika nem volt teljes és nem volt visszakereshető. Ugyancsak problémát jelentett, hogy a korábbi projektek kapcsán felhalmozott tapasztalati tudás nem volt kellően reprodukálható, ami ajánlatadáskor, illetve a szállítók versenyeztetésekor nehezítette a versenyelőny megszerzését. Sok gondot okozott a vezetőség számára nyújtott adatszolgáltatás kezdetleges volta: a döntés-előkészítéshez és a napi jelentésekhez szükséges információkat csak igen korlátozottan lehetett kinyerni a rendszerből. A diagramok, elemzések készítéséhez az adatokat kézzel kellett bevinni egy Excel-táblázatba. A forgalom növekedésével ez óriási többletmunkát rótt az alkalmazottakra, s így is csupán a legszükségesebb adatokat tudták prezentálni a vezetőségnek. A különféle részlegek közötti adatáramlás ugyancsak nem volt megfelelő. Végül 2001-re érlelődött meg az Európai Építő Rt.-nél a döntés, hogy integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésével növelik működési hatékonyságukat.

A kihívás

A vállalat prioritásának tekintette, hogy ha már integrált rendszer bevezetésébe fog, az a lehető legteljesebb mértékben feleljen meg az építőipar sajátos működési struktúrájában uralkodó igényeknek. Így a projekt rendszerű generálkivitelezői, magasépítési folyamatok követésének képessége fontos szempont volt csakúgy, mint hogy a bevezetésre kerülő integrált vállalatirányítási rendszer képes legyen megfelelni a projektköltségvetés összeállítására, a projekt ütemezésére, a beszállítói ártükör elkészítésére vonatkozó igényeknek. Emellett fontos volt a rendszer standard elemeinek, mint a pénzügyi és számviteli modul, az eszközgazdálkodási és a kontrolling illetve a beszerzési, értékesítési elemek pontos és megbízható működése. Az integrált vállalatirányítási rendszerek piacán való körbetekintés után, mely az SAP megoldásának és helyi fejlesztők rendszereinek vizsgálatát is magában foglalta, a cég végül az építőipari területen már bizonyított, kiváló referenciákkal bíró Oracle J.D. Edwards megoldását találta a számára leginkább megfelelőnek.

Projekt

Az Oracle J.D. Edwards alkalmazásának a vállalathoz történő bevezetését az Oracle partnere, az A.B.Con Üzleti Tanácsadó Kft. kollégái végezték. Munkatársai hasonló területen már 1996 óta tevékenykednek a hazai piacon. Az integrált vállalatirányítási rendszerek bevezetésen túl komplexebb szolgáltatásra törekednek, mint például üzleti folyamatszervezés, projektvezetés, minőségbiztosítás, rendszerüzemeltetési tanácsadás. Elsősorban építőipari, nehézipari, könnyűipari és összeszerelő cégeknél szereztek referenciákat. A projektvezetés az Oracle bevezetési módszertana szerint történt, és mintegy fél évig tartott. Az éles induláskor még egy céget érintett a bevezetés, ám ezt követően a vállalat több cégre tagolódott. A divíziók és funkcionális szervezetek önálló társasággá szervezése új helyzetet teremtett a cég struktúrájában. Ez azonban nem okozott gondot az integrált vállalatirányítási rendszer összes cégre való implementálásakor: az Európai Építő Rt. belső erőforrásaira támaszkodva is ki tudta vitelezni ezt a feladatot. Ez jól illusztrálja az Oracle megoldásának minimális üzemeltetési költségeit és nagy flexibilitását.

Eredmény

Az építőipar legnagyobb kihívása, hogy a vállalatok milyen gyorsan és mekkora erőforrás-ráfordítással tudnak megfelelni a változó piaci követelményeknek. A nyereség alakulását befolyásolják a költségek, az anyagárak, a munkabérek, valamint a biztosítási díjak emelkedése. A fenntartási és beruházási költségek növekedése miatt szükséges az eszközök termelékenységének és megtérülésének maximalizálása, valamint hasznos élettartamának meghosszabbítása. Az Európai Építő Rt. sikerrel felel meg ezeknek a feltételeknek a J. D. Edwards integrált vállalatirányítási rendszer segítségével. Az Oracle építőipari megoldáscsomagja hatékony eszköz a pénzügyi-számviteli folyamatok, a projektkövetés és elszámolás, valamint a beszerzés és készletgazdálkodás kezelésére. Magas szintű megoldást nyújt a projektmenedzsment, az eszközgazdálkodás és teljesítmény-elszámolás, az ajánlat- és szerződéskezelés területén, valamint a külső adatbázisból készítendő költségvetésekhez. Az önálló elszámolási egységet képező projektek az elszámolási struktúrában hierarchikusan egymásra építhetők, így a fő- és alprojektek külön-külön és összevontan is értelmezhetők.

A jövő

Az építőiparban megfigyelhető trendek mind abba az irányba mutatnak, hogy a hagyományos kereskedelmi kapcsolatok helyett stratégiai szövetségek jönnek létre, így a vevőknek, a fő- és alvállalkozóknak, valamint szállítóknak gyorsabban és saját informatikai rendszerükkel kompatibilis formában van szükségük információkra. Az Oracle olyan integrált vállalatirányítási rendszert kínál az építőipari vállalatoknak, amelyet az üzleti életben is jártas építőipari szakértők terveztek és használnak, valamint folyamatosan fejlesztik tapasztalataik alapján.

Tanulságok:

- A J.D. Edwards az egy vállalathoz történő bevezetést követően, a különböző tevékenységi körök kiszervezése után is könnyen, belső erőforrásokra támaszkodva implementálható minden résztvevő szervezetnél.
- Az Oracle megoldása a döntés-előkészítéshez és a napi jelentésekhez szükséges információk kinyerését nagy mértékben felgyorsítja és leegyszerűsíti.
- Az építőipari cégekre jellemző speciális folyamatok, mint a projekt-alapú működés, a hosszú átfutási idő és az előre nem definiálható munkafolyamatok az ERP rendszerekkel szemben is speciális igényeket támasztanak. Ezeknek a kihívásoknak a JD Edwards kiválóan megfelel.


A rovat további cikkei

Nagydíjat ért a Murexin hazai fejlesztése
Jelentős tetőkárokkal búcsúzott az idei nyár is
A Várépítő pályázat idei 16 nyertese közül elsőként a Tác-i Integrált Autista Gyermekeket Foglalkoztató Ház tetője szépült meg
EQUITONE szálcement homlokzatok az építészetben Pályázat építészek és építészhallgatók számára
Megjelent az Építési Piaci Prognózis 2017 idei frissítése
Csendes pihenő?
Rovataink

Magyar Építő Fórum hírei
Építőipari hírek
Gyártói hírek
Bemutatjuk
Szakmai szervezetek
Tippek, ötletek



Hirdetés










archicentrum | Médiaajánlat | | Adatvédelmi alapelvek | Kapcsolat velünk
copyright Interart Consulting Kft. 2002-2020. www.archicentrum.hu
Jogi képviselőnk: Dr. B. Horváth Ágnes ügyvéd, Budapest